kvalitnější a trvalejší. Ukazatelem úrovně adaptace na vodu je kvalita provedení základních plaveckých dovedností plavecké dýchání, plavecká poloha a vznášení, skoky a pády do vody, orientace ve vodě, pocit vody Bělková, Plavecké dýchání Ve vodě se dýchá zcela odlišně, než jsme zvyklí. Pro zvládnutí plaveckých způsobů si musíme osvojit plavecké dýchání. Ve svém přirozeném prostředí dýchá Strašnická člověk automaticky, aniž by si to uvědomoval. Dýchání se skládá z aktivního nádechu a pasivního výdechu. Většinou dýcháme nosem. Ve Skalka vodě je tomu, ale naopak. Aktivně se provádí výdech, vzduch se vydechuje do vody, fáze výdechu je prodloužená. Vdech je pasivní a uskutečňuje se ústy, aby se žáci mohli dobře nadechnout, musí nejdříve dobře vydechnout. Kvůli lepší orientaci je třeba mít při plavou s dítětem Strašnic ponoření oči otevřené, aby žáci věděli kam plavou Pédroletti, Pédroletti uvádí výdech pouze ústy, dle Hofera a z naší zkušenosti bychom si dovolili s tímto tvrzením nesouhlasit a výdech prováděli ústy a částečně i nosem. Dýchání do vody nacvičujeme s pomůckami ve splývavé poloze u okraje bazénu obr Žáci se drží okraje bazénu a s využitím pomůcek, které plní nadlehčovací funkci, procvičují rytmické dýchání do vody. Pomůcky mají napomoci k dosažení splývavé polohy na břiše. Využíváme pomůcky, které můžeme připevnit kolem pasu plovák ryba, plavecký pás Beruška nebo které podsuneme pod břicho např. hranol, vodní nudle, plavecký ponton s otvorem uprostřed Strašnicím plaváním dítěte
apod Usilujeme o zrakovou kontrolu, po vynoření se snažíme bránit okamžitému utírání očí, obličeje a vytřepávání vody z uší. Zborov Snažíme se vysvětlit, aby se žáci nepouštěli kraje bazénu a nechali vodu samovolně stéci po obličeji Čechovská, Miler, Obr. Nácvik dýchání u okraje bazénu Plavecké dýchání můžeme nacvičovat i bez pomůcek u stěny bazénu, kdy žáci stojí čelem ke stěně bazénu, drží se oběma rukama okraje bazénu, stojí ve vodě kolmo ke dnu a zanořují se kolmo do vody tzv. bobink nádech ústy nad hladinou, výdech do vody nosem i ústy. Pozdější nácvik už probíhá s pomůckami při nácviku pohybu dolních končetin nebo souhry jednotlivých plaveckých způsobů. viz. kapitola o nácviku plaveckých způsobů. Plavecká poloha, vznášení, splývání Vznášení a vodorovné polohy jako je splývání na břiše a na zádech, jsou základní polohy, ze kterých vycházejí jednotlivé plavecké způsoby. Vznášení ve splývavé poloze žák si lehne na hladinu vody, vědomě tlačí boky k hladině, paže po celé délce tlačí pod hladinu. Pokud se žákům nedaří polohu Želivského samostatně zaujmout, můžeme pro nácvik využít plaveckou pomůcku pásek, žížala, hranol, kterou umístíme kolem nebo pod bedra žáka. soukromými jeslemi Praha 10 Strašnice