specifika V předškolním období je psychika labilní, hlavně tedy pozornost a emoce. Dítě v tomto věků cítí, myslí a vnímá jinak než Nové Butovice dospělý člověk. Dochází k intenzivnímu rozvoji poznávacích procesu, mezi které patří vnímaní, paměť, fantazie, myšlení a řeč. V poznávacích prosech se objevují charakteristické rysy, které odpovídají tomu, jak je vyspělá nervová soustava. Převažuje vzrušivé chování nad útlumem, děti jsou excentrické a většinou naladěny spíše pozitivně Nádvorníková, Šimíčková Čížková, VNÍMÁNÍ Vnímání je ovlivněno stavem analyzátorů, zkušenostmi dítěte, ale také myšlením. Může být aktivní a pasivní. Aktivní je tehdy, pokud je spojeno s experimentováním, čili s nějakou aktivní činnosti. Pasivní je tehdy, pokud dítě nevykonává žádnou aktivitu, pouze poslouchá či sleduje. Velmi důležitý je zde rozvoj smyslů. Pokud předmět, činnost, či jakékoliv jiné poznání projde smysly, dítě si ho lépe Hůrka zapamatuje Nádvorníková, Šimíčková Čížková, Zrakové vnímání Na začátku předškolního věku dítě rozlišuje pouze základní barvy. A to červená, zelená, modrá, žlutá. Ostatní barvy přiřazuje právě k barvám základním. Postupem času rozeznává také doplňkové barvy a dokáže je určit. Začíná rozlišovat odstíny barev. Kolem pátého roku je rozvinuto binokulární vidění Šimíčková plavání dětí Nové Butovice Čížková, Sluchové vnímání je velmi důležité pro vývoj řeči. V tomto období je typické učení se nápodobou. Děti vnímají řeč plavou s dítětem Nových Butovicích
dospělých, a čím lepe je slyší, tím lépe je napodobí. Pokud má dítě špatně vyvinutý sluch, zaostává také řeč Klindová Rybáková, Na základě toho, že se rozvíjí zkušenosti dítěte, se naučí přesněji analyzovat různé zvukové podněty. Dokáže rozlišit lidskou plavání dětí Nové Butovice řeč, štěkot psa, motor auta, zpěv ptáků apod. Umí rozlišit také intenzitu zvuku i polohu odkud se zvuk nese Nádvorníková, Vnímání prostoru je v tomto věku pro děti ještě obtížné a je tedy nepřesné. Objekty, které jsou k nim blíže, určují jako větší, než objekty, které jsou od nich ve větší vzdálenosti. Ty označují jako menší. Protože mají tendenci přeceňovat velikost prostotu, tak místnost, Butovice dvůr, zahrada či ulice se jim zdají mnohem větší než dospělému člověku. Dítě ještě neumí vnímat hloubku, proto i obrázky vnímá plošně, dvourozměrně. Dokážou rozlišit polohu nahoře a dole, ale nedokážou rozlišit vpravo, vlevo Klindová Rybáková, Vágnerová, Vnímání času je stejně jako vnímání prostoru v tomto období obtížné. Pro členění času děti využívají dny v týdnu. Složitější