Vnímání hmatem je pro dítě důležitým zdrojem informací. Tím, že se postupem zlepšuje jemná motorika, zlepšuje se i hmatové vnímání. Dítě tak dokáže pojmenovat předmět a rozlišit jeho vlastnosti. Rozliší stejný povrch, předmět, teplotu předmětu studený, horský, tíhu Hůrka předmětu a základní geometrické tvary čtverec, obdélník, trojúhelník. Tím, že si na předmět sáhne, si ho lépe zapamatuje Klindová Rybáková, Vágnerová PAMĚŤ Převládá mechanická paměť, ale rozvíjí se i slovně logická paměť. Děti si lépe zapamatují věci či dětské plavání Hůrku materiál, kterému rozumí, ke kterému mají nějaký citový vztah, ať už kladný či záporný. A hlavně si zapamatují věci či materiál, o který mají zájem. Osvojí si ho tak rychleji a lehčeji než materiál, kterému nerozumí, který je pro ně nejasný. V tomto období si děti plavání dětí Hůrka snadno osvojují básníčky, říkanky, zapamatují si to díky rytmu a rýmu. První trvalejší vzpomínky pocházení právě z předškolního věku. Ke konci tohoto období se objevují první znaky úmyslného zapamatování. Dítě si dokáže zapamatovat i věci, ke kterým nemá citový vtah. Úmyslné zapamatování rozvíjí a podporuje dětská hra, také různé úkoly a příkazy. Rozvíjí se rozsah a trvalost paměti. Děti si pamatují mnohem více věcí a materiálů a v paměti jsou uchovány na delší dobu Klindová Rybáková, Čačka, Šimčíková Čížková, Butovice FANTAZIE O předškolním věku hovoříme jako o zlatém věku fantazie. Fantazie se značně rozvíjí. Je bohatá, smělejší a bujnější než u
dospělých. Svou fantazii uplatňují, když si hrají, malují, modelují, při konstruktivních hrách, prakticky ve všech činnostech Smrčka, Nové Butovice Fantazie dítěti slouží k vysvětlení reality. Často jsou představy tak živé, že je považuje za skutečné. Protože mají děti v tomto věku ještě nedostatek zkušeností, fantazie jim umožňuje dotvořit si poznání světa. Velmi častá je také tendence oživovat věci kolem sebe. Nejčastěji oblíbené hračky, děti jim dávají jméno, dávají například panenku spát, najíst jí, jako by to byla živá bytost. Svou fantazii uplatňuje a rozvíjí také v pohádkách a příbězích Šimíčková Čížková, Nádvorníková, MYŠLENÍ V myšlení dochází k plavali dětech Hůrky vývojové změně. Dítě přechází z předpojmového myšlení, na myšlení, které Piaget nazývá jako názorné. Uvažuje nyní v celostních pojmech. Umí vyvozovat závěry, ale ty jsou závislé na názornosti. Myšlení tedy ještě není na základě logický operacích, ale označuje