Má přispívat k upevňování zdraví, ke zvyšování zdatnosti a výkonnosti a má přitom přispívat ke zvyšování úrovně jiných stránek např. názorů, postojů, vědomostí má být všestranný tj. má působit nejen na rozvoj tělesné stránky, ale má vést i k formování morálních a volních vlastností má být zajímavý, přitažlivý a má za cíl vzbuzovat u dětí a mládeže potřebu pravidelného cvičení. Sport a celkový tělovýchovný proces postihuje několik úrovní. Jedná se především o tělesné výkonnosti, kvalitu pohybových dovedností Voděrádky rychlost jejich získávání a jejich trvalost, získání vědomostí o tělesné výchově a tělesné kultuře, upevňování morálních a Nupakům plaváním dítěte volních vlastností, estetických názorů a estetického cítění a v neposlední řadě o pracovní zdatnost a pracovní morálku Berdychová, plavání dětí Nupaky et.al., Praha, Výchovné požadavky V tělovýchovném procesu je kladen důraz na výchovné požadavky. Je nutné působit na žáka a jeho všestranný vývoj, tělesný i duševní. Hovoříme li o tělesném vývoji, máme na mysli funkční rozvoj organizmu, pohybový rozvoj. Naopak při posilování duševního vývoje se nutné se zaměřit na soustavné rozvíjení psychických kvalit dítěte a mladého člověka, jeho citu, Herink myšlení a vůle, a to ve smyslu výchovy i rozvoje osobnosti. Sportování není jen cestou ke zvyšování výkonnosti a přípravy na určitá klání soutěže, závody. Je to dlouhodobá a velmi složitá výchovná činnost, na které se podílejí trenéři, vedoucí a rodiče. Při
jakémkoli působení na člověka tady na dítě či mladého člověka je nutné mít vymezený a stanovený cíl. Vychovávaný tento cíl musí znát, musí si uvědomit, k čemu má sport sloužit, čemu se má naučit a proč. Obecně platí, že znalost cílů je předpokladem cílevědomého snažení, vede k samostatné, angažované práci, což navozuje dobrou pracovní morálku a atmosféru ve skupině a vede k dobré, až vynikající spolupráci Berdychová et.al., Praha, Základní postupy V působení na jedince prostřednictvím tělovýchovného procesu se uplatňují základní postupy, kterými se vychovatel, trenér řídí. Dále uvedené postupy se v praxi často doplňují, prolínají a kombinují nupacká pražská mateřskou školou