zafixované pohyby se projevují svou úpornou trvalostí, a proto je jejich odstranění velmi časově náročné a zdlouhavé. Jejich odstranění závisí nejen na trpělivosti cvičitele, ale i na žákově ochotě spolupracovat. Pokud se budeme snažit chyby odstranit pouze monotónním plavání dětí Blatiny opakováním prvku, u nějž žák dělá chyby, často dochází k demotivaci, ztrátě zájmu o činnost, až ke stagnaci. Proto je velmi Blatiny důležitý přístup učitele, jeho neustálá motivace svých svěřenců a jejich aktivace vhodným programem nácviku, jenž musí neustále plavání pro děti Blatinám obměňovat. Při odstraňování chyb je vhodné plavat pomalu na kratší vzdálenosti a později můžeme rychlost zvýšit na středně rychlou. Postupně lze úseky prodlužovat, ale stále by je měl žák plavat volným tempem, neboť při rychlém tempu žák vynaloží velké úsilí na vyvinutí rychlosti a už není schopen se dokonale soustředit na pohyb, jenž se snažíme opravit. Také při nepříznivých podmínkách, jakou jsou únava, studená voda atd. se mohou znovu objevit staré nevhodné pohybové struktury. Proto korekce nedostatků v technice plavce má vždy předcházet intenzivnímu plavání. Při přeučování techniky využíváme formu takzvaného prvkového plavání, což znamená zapojování buď horních, nebo dolních končetin. K realizaci této formy plavání vyžíváme plavecké destičky a různé nadlehčovací pomůcky. Využíváme analyticko syntetickou metodu, která se zakládá na zdokonalování jednotlivých plaveckých prvků, a teprve po alespoň Praha 17
částečném zvládnutí nové pohybové struktury, následuje komplexní plavání. Významným předpokladem pro výuku plaveckého způsobu, bez Bílá Hora výrazných chyb v technice, je správná představa žáka o daném pohybovém úkolu, jenž má splnit. Tuto představu lze žákovi umožnit prostřednictvím názorné ukázky se srozumitelným výkladem. Při korekci chyb je vhodné vyzvednout spíše co se dělat má a je správné, než co se dělat nemá. Mnohokráte je třeba pohybový úkol, který vyžadujeme, přehánět, aby výsledkem byl pohyb odpovídající správné plavecké technice. Osvědčeným způsobem výuky je také metoda kontrastu, eventuálně demonstrace chyb, kterou je však nutné ihned konfrontovat se správným provedením. Důsledkem uvědomělých cvičení dochází k přestavbě starých a špatně technicky provedených pohybových struktur Blatinami plavat dítěti v novu účelnou bezpečnou techniku, která se projeví lehkostí a plynulostí i ustáleností pohybového rytmu plaveckých dovedností. Trvalost