nácvik určitým principům systematičnost, přiměřenost, aktivitu, názornost a trvalost. Systematičnost má v plavání své důležité místo. Vybírat cviky, které vedou od jednoduššího ke složitějšímu, systematicky přechází od jedné výcvikové jednotky k druhé atd. Přiměřenost souvisí s věkem, s motorickými zkušenostmi, se vztahem k vodnímu prostředí a s psychikou žáka. Cvičení, které je pro plavání dětí Vokovice jednoho žáka přiměřené, je pro jiného stejně starého a motoricky vyspělého neproveditelné. Vyplývá to z toho, že plavání a jeho nácvik je motorikou a současně psychickou adaptací pohybu ve vodním prostředí. Na aktivitě žáků záleží úspěšnost žáků. Mechanismus, kterým se upevňují nacvičované pohyby v dovednost, je nejúčinnější za aktivní pomoci žáka v tom smyslu, že soustředí Vokovicemi plavou s dítětem veškerou svou pozornost na nácvik. To je podmíněno zájmem o učení, ale také osobností pedagoga. Aktivita se může udržovat nebo zvyšovat, Červený vrch jestliže úsilí žáků přináší kladné výsledky. Pokud jsou výsledky spíše neúspěšné, pak zájem žáků klesá. Hoch, Hra jako Petřiny prostředek při výuce plavání Hra přispívá k všestrannému, harmonickému rozvoji osobnosti dětí, ke zvýšení úrovně pohybových schopností a k osvojování pohybových dovedností. Rozšiřují své poznatky, prohlubují zkušenosti a rozvíjí jejich řeč a myšlení. Ze zážitků při různých situacích ve hře vzniká u dětí vědomí příslušnosti k dětskému kolektivu. Hry přímo vedou k vytváření
kladných vztahů mezi sebou. Hra učí dítě vědomě se podřizovat pravidlům a sebeovládat se. Hru vybíráme podle výchovného úkolu a podle stupně obtížnosti vzhledem k věku. Při výuce plavání se zaměřujeme zpočátku na hry, kde se děti seznamují s vlastnostmi vody. Snažíme