života dítěte. Významným kvalitativním přínosem útlého věku je, že se psychika dítěte podstatně obohacuje a diferencuje. Jak popisuje I.P.Pavlova ve své publikaci M. Vágnerová jde o fázi uvolňování z různých vazeb a osamostatňování. Chůze a řeč dodávají tomuto období Karlov charakteristický ráz. Tyto funkce se neustále rozvíjejí a zdokonalují a jejich vzrůstající úroveň má vliv na psychiku dítěte. Zasahují do jeho pohybových funkcí, poznávacích procesů, zejména myšlení, působí na jeho citový život i volní vlastnosti. Lokomoce má i význam sociální. Je ukazatelem úspěšného vývoje. Chůze a řeč v plné míře ovlivňují činnost dítěte v útlém věku. V útlém věku se plavání dětí Praha 2 dítě prudce tělesně rozvíjí, i když celkové tempo je o něco pomalejší než v prvním roce života. Po prvních úspěšných krocích, k nimž dochází přibližně okolo jedenáctého až patnáctého měsíce, se dítě v chůzi rychle zdokonaluje. Chůze má vliv na rozvoj poznávacích procesů. Pro toto období je charakteristické, že se při vnímání uplatňuje převážně hmat. V útlém věku se dále zdokonalují pohyby rukou, prstů, zdokonaluje se manipulace s předměty. Z hlediska pohybové obratnosti je u dítěte důležitým vývojovým Prahy 2 dětské plavání prvkem i vyhraňování laterality Kolem druhého roku začínají batolata dávat jedné ruce přednost před druhou. Ke konci tohoto období dítě s jistotou rozeznává předměty, vyčleňuje je z prostředí a poznává je i na obrázku. V útlém věku se velmi zpřesňuje sluchové
vnímání. V tomto období se také rozvíjí paměť, a to všechny tři složky paměťových funkcí jako je zapamatování, vybavování, udržení v paměti, které se současně prohlubují a rozšiřují. Dítě v období útlého věku proniká do tajů skutečnosti, která ho Zvonařka obklopuje. To, co pozoruje, si chce samo zkusit, ověřit si vlastním jednáním. Právě tímto napodobováním získává nové zkušenosti, učí se novému. Čím větší možnosti a příležitosti k tomuto učení má, tím dokonalejší a úspěšnější je jeho zrání. Velmi důležitou roli v tomto vývoji sehrávají vychovatelé dítěte, protože si vybírá vzor pro napodobení ze svého nejbližšího okolí. Pro celý další vývoj je rozhodující, jakým vzorem mu vychovatelé budou. Bez účinné výchovy by vývoj dítěte nemohl úspěšně postupovat. Svalová hmota, anglickým školkám Prahou 2